Thursday, February 19, 2009

Perumpamaan Kehidupan dan Dunia

Dunia oh dunia. Penuh dengan pelbagai godaan dan tipu daya. Kehidupan duniawi itu indah di mata. Ibarat kawasan tandus dan gersang yang dilimpahi air, kemudian tumbuh pelbagai jenis tanaman yang memberi manfaat kepada manusia. Manusia bersenang-lenang dan bermewah-mewahan menikmati manfaat dari tanaman yang pelbagai itu sehingga mereka akhirnya menjadi lalai. Mereka menyangka bahawa segala kesenangan yang mereka nikmati akan kekal di bawah pengaruh kekuasaan mereka.

Tatkala itu, maka Allah akan datangkan bencana dengan mengejut sehingga kawasan yang subur dan makmur itu kembali bertukar menjadi tandus dan gersang.

Itulah dunia. Mereka yang lalai dengan kesenangan pasti akan rugi besar apabila maut itu datang. Bukankah tatkala kita dilahirkan ke dunia, kita tidak punya apa-apa ibarat kawasan tandus dan gersang. Kemudian kita menikmati pelbagai kesenangan hidup sebagai ujian daripada Allah, seolah-olah kita benar-benar menguasai kehidupan kita sendiri. Ada antara kita yang akan menjadi lalai, dan sedikit sangat yang benar-benar tahu bersyukur dan menggunakan nikmat kehidupan untuk menyiapkan bekalan Akhirat. Pastinya apabila maut itu datang, kita akan kembali kepada asal - kawasan yang tandus dan gersang kerana maut itu memutuskan segala nikmat duniawi.
[24] Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalah seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah dengan suburnya) tanaman-tanaman di bumi dari jenis-jenis yang dimakan oleh manusia dan binatang bercampur-aduk dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) dengan sebab air itu hingga apabila bumi itu lengkap sempurna dengan keindahannya dan berhias (dengan bunga-bungaan yang berwarna-warni) dan penduduknya pun menyangka bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya) datanglah perintah Kami menimpakannya dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari lalu Kami jadikan ia hancur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu berfikir (dan mengambil iktibar daripadanya). [25] (Itulah dia kesudahan kehidupan dunia) dan sebaliknya Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa dan Dia sentiasa memberi petunjuk hidayatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) ke jalan yang betul lurus (yang selamat itu).
[Surah Yunus, 10:24-25]

Itulah kesudahan bagi manusia yang lalai dengan dunia yang fana, sedangkan Allah menyeru kepada kebahagian abadi di syurga. Hanya mereka yang benar-benar berfikir akan dapat menyelamatkan diri daripada tipu daya dunia. Sama-samalah kita fokus kepada Akhirat. Dunia ini sambilan sahaja.

No comments: