Sunday, February 22, 2009

Taman Tamadun Islam Part II

Selesai check-out dari Rumah Peranginan Bank Negara, penulis dan keluarga menuju ke Taman Tamadun Islam. Ingin masuk ke Taman Monumen pula. Jumaat lepas hanya sempat melawat ke Masjid Kristal. Kadar menyewa dua buah banglo lima bilik Rumah Peranginan Bank Negara untuk tiga malam hanya RM 90. Memang murah!

Tiket masuk ke Taman Monumen ialah RM 10. Katanya kadar akan naik ke RM 20 pada bulan Mac nanti. Di dalam taman, boleh pilih sama ada hendak berjalan kaki atau naik tram. Ada banyak monumen masjid-masjid terkenal dari seluruh dunia Islam. Antaranya Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Masjid Kubah Batu di Baitul Maqdis, Masjid Negara, Masjid Xian di China, Masjid Badshahi di Pakistan, Taj Mahal di India, Masjid Sulaymaniyah di Turki, Kompleks Istana Alhambra di Sepanyol, dan banyak lagi. Daripada banyak-banyak monumen, ada empat monumen yang ada panggung teater dan tempat pameran: Masjid Negara, Taj Mahal, Masjid Kubah Batu dan Masjidil Haram. Lagi satu, pelawat boleh masuk ke dalam model Masjid Kubah Batu. Kawasan dalam monumen dibina sama dengan keadaan sebenar, cuma pada skala yang lebih kecil.

Maryam di monumen Taj Mahal.

Nampak Masjid Badshahi dan Masjid Kubah Batu.

Habis lawatan monumen, singgah sebentar di restoran yang ada di Taman Monumen. Guna kupon yang diberi percuma sewaktu masuk ke taman.

No comments: