Thursday, February 19, 2009

Roti Canai Sasaran Selera

Roti canai yang sedap bergantung kepada kualiti roti canai dan juga kuah. Roti yang lembut, nipis dan rapuh baru sedap. Kadangkala banyak penjual roti canai yang gagal menyediakan roti yang enak disebabkan ingin mengaut keuntungan lebih. Apabila melihat pelanggan ramai, mereka akan meninggikan api kuali agar roti masak dengan cepat. Malangnya roti akan hanya masak di luar, tetapi bahagian dalam tidak akan masak dengan sempurna. Sebab itu penulis memang cerewet dalam mencari kedai roti canai yang sedap.

Di medan selera berhadapan dengan Sekolah Menengah Teknik Gombak, ada dua kedai menjual roti canai. Satu ialah Roti Canai Montel, satu lagi Sasaran Selera. Sudah lama tidak menjengah ke sini. Sewaktu masih belajar di UIAM, ada empat kedai roti canai yang sering dikunjungi. Selain medan selera di Sekolah Menengah Teknik Gombak, satu di Kampung Sungai Cincin dan satu lagi di blok bangunan kedai di persimpangan tiga Jalan Sungai Pusu dan jalan lama ke Bentong.

Pagi ini terdetik pula hendak ke Sasaran Selera. Pukul 9:30 pagi adalah waktu yang elok kerana pelanggan sudah tidak berapa ramai. Pesanan dibuat dengan cepat. Kualiti roti masih elok seperti dulu. Kuah pun sedap. Gabungan dalca dan kari. Kebersihan gerai memuaskan. Lain kali akan pergi ke tempat-tempat lain pula, insya-Allah.

Oh ya, satu lagi pasal Sasaran Selera. Dahulu sewaktu belajar di UIAM, penulis akan keluar bersarapan kira-kira 30 minit selesai solat Subuh di Masjid UIAM. Jadi waktu itu, pembuat roti canai akan mula menyediakan dapur untuk memasak. Boleh lihat sang tukang masak menadah kedua-dua belah tangan ke langit berdoa sebelum mula menebar roti canai. Murah rezeki!

No comments: